Suomi.fi tuo tietoturvaa ja nopeutta TE-palveluille

Käyttöönotetut palvelut: suomi.fi-viestit, suomi.fi-tunnistus, suomi.fi-valtuudet
Käyttöönottoprojektien kestot yhteensä: 2016 - 2019
Käyttöönoton kustannukset: kohtuulliset
TE-palvelujen Suomi.fi-palvelut integraatioineen
Viestit-palvelu on integroitu TE-palvelujen asiakastietojärjestelmään. Se on mahdollistanut henkilöasiakkaille lähetettävien viestien ja kirjeiden välittämisen Viestit-palveluun.
Suurin osa TE-palvelujen henkilöasiakkaiden kirjeistä, poislukien TE-toimistoista käsin postitetut, on toimitettu palveluun syyskuusta 2019 alkaen. Tällä hetkellä vastaanottajista alle 10 prosentilla on palvelu käytössä. Sähköinen viestinvälitys on ollut käytössä jo Kansalaisen asiointitilissä ja käyttöä on vaiheittain laajennettu Viestit-palvelun käyttöönoton myötä. Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta edellyttää, että viranomaisen on tarjottava jokaiselle mahdollisuus toimittaa asiointitarpeeseensa liittyvät sähköiset viestit ja asiakirjat käyttäen digitaalisia palveluita tai muita sähköisiä tiedonsiirtomenetelmiä.
Yrityksen ja työnantajan Oma asiointi-palvelussa tunnistus ja valtuudet tulivat käyttöön marraskuun lopussa 2019. Ne korvaavat poistuvan Katso-palvelun.
Työmarkkinatori-palvelussa Suomi.fi-tunnistus ja Suomi.fi-valtuudet ovat olleet käytössä jo vuodesta 2016.
Kokemuksia käyttöönoton sujumisesta
Käyttöönotto on edellyttänyt palvelua vastaavan teknisen lähetystoiminnallisuuden rakentamista TE-palvelujen järjestelmiin. Kehitystä on tehty pidemmän ajan kuluessa jo Kansalaisen asiointitiliä varten.
Ruusuja tai risuja Suomi.fi-palveluille
Viestit-palvelu mahdollistaa nopean ja tietoturvallisen tavan vastaanottaa sähköisiä viestejä. Kaikki viestit ja niiden liitetiedostot kulkevat salattuina tietoturvallista reittiä. Asiakas voi käyttää palvelua myös mobiilisovelluksella, jolloin postilaatikko kulkee aina mukana.
Suomi.fi-valtuudet palvelun avulla voidaan luotettavasti ja turvallisesti tarkistaa henkilön tai yrityksen valtuudet ja oikeudet asioida sähköisesti edustamansa yrityksen puolesta.
Ruusuihin kuuluu tunnistautuminen henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla. Monikaan työnantaja ei ole hankkinut henkilökunnalle varmennekorttia tai mobiilivarmennetta tunnistautumiseen.
Osa organisaatioista joutuu vielä toistaiseksi antamaan valtuuden Katso-palvelussa, koska Suomi.fi-valtuuttaminen ei ole mahdollista. Tähän asiakasryhmään kuuluvat organisaatiot, joilla ei ole yksinedustusoikeudellista edustajaa rekisteröitynä kaupparekisteriin. Näitä ovat muun muassa seurakunnat, oppilaitokset, elinkeinoyhtymät, julkiset organisaatiot ja ulkomaalaiset yritykset. Tämä lisää asiakaspalautteiden määrää huomattavasti. Kyselyissä halutaan tietää miten tunnistautua ja missä voi antaa valtuuksia asiointipalvelussa.
KEHA-keskukselle tehtyyn kyselyyn kokosi vastauksia viestintäryhmän päällikkö Marja Dimitrow.
Kommentarer
Log in or register to post comments