Pirkanmaan etätuki
Lisätietoja alueellisesta koordinaatiosta:
projektipäällikkö Markus Lappi, Pirkanmaan liitto, puh. 044 712 3898, markus.lappi@pirkanmaa.fi
Digi haltuun! -etäopastus
Kohderyhmä: vammaiset, mielenterveys- ja päihdekuntoutujat ja pitkäaikaissairaat asumispalveluiden piirissä olevat henkilöt.
Etätuen muodot: Jokin laite ja Zoom-alusta. Kysy tukea itsellesi lähettämällä sähköpostia: digihaltuun@aspa.fi.
Sivustolta www.aspa.fi/digihaltuun löydät myös yhteystiedot hankkeen työntekijöihin ja ohjeet etätukeen osallistumisesta sekä vinkkivideot Zoomin asennukseen laitteellesi.
Iltatuvan etädigiopastus
Kohderyhmä: Ikäihmisille
Tukea: Iltatupa-toiminnan vakiintunut viikoittainen digiopastus etäopastuksena. Opastusta arkipäivän digipulmien ratkomiseen: laitteet, sovellukset, viestintä, videoiden katsominen, yms.
Etätuen muodot: puhelimitse, käytössä myös Whatsapp-sovellus
Tukea tarjolla: Keskiviikkoisin klo 11 – 13 puh. 050 476 0305.
Mahdollisuuksien mukaan voidaan käyttää myös Whatsapp-sovelluksen videopuhelumahdollisuuksia.
Linkki: https://www.teory.fi/iltatupa
Facebook: Iltatupa-toiminta, Amurin Teon Tupa ry
Tulossa myös digiopastusvideoita verkkosivuille ja Facebookiin.
Kansalaisneuvonta
Kohderyhmä: Kaikki
Tukea: Kansalaisneuvonta ohjaa etänä julkisten palveluiden käyttämisessä.
Etätuen muodot: Puhelin, tekstiviesti, sähköposti, sähköinen lomake tai Chat-keskustelu.
Tukea tarjolla: Soittamalla numeroon 0295 000, puhelinpalvelu on avoinna ma-pe 8-21 ja la 9-15. Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä.
Tekstiviestillä numeroon 18395. Puhelusta tai tekstiviestistä maksat vain operaattorisi paikallisverkko-, matkapuhelin- tai tekstiviestimaksun. Kansalaisneuvonta-palvelu on itsessään maksuton.
Sähköpostilla palveluneuvoja@kansalaisneuvonta.fi.
Apua saa myös sähköisen lomakkeen täyttämällä ta Chat-palvelussa, joihin pääsee alla olevasta linkistä.
Linkki: https://www.kansalaisneuvonta.fi/
Kansalaistalo Mansikkapaikka Ry
Kohderyhmä: Seniorit, kaikenikäiset
Tukea: Matalan kynnyksen ryhmämuotoinen tuki: Digikahvila kokoontuu kahdesti kuussa Tampereen Lentävänniemessä. Voit tulla kuulemaan tietoiskuja ja kysymään neuvoa ajankohtaisiin pulmiisi. Henkilökohtainen tuki: Digitalkkari neuvoo ja opastaa paikan päällä Mansikkapaikassa sekä muuten sovitusti. Asiakasasiointipiste varattavissa omaan käyttöön, ohjausta saatavilla arkisin 10-14 välillä.
Etätuen muodot: Maksutonta digitukea puhelimitse (myös WhatsApp) tai tarvittaessa myös muilla etäyhteyksillä: ittuki@mansikkapaikka.net, 040 8585 375. Voit myös sopia tapaamisen.
Tukea on tarjolla: Digitalkkariin saat yhteyden arkisin 10-14. Kaikille avoin Digikahvila kokoontuu joka toinen torstai klo 13-15 (parittomat viikot). Pikkusaarenkuja 2, 33410 Tampere (Lentävänniemi)
Linkki: https://mansikkapaikka.net
Kelan etädigituki
Kohderyhmä: Kelan digituki on tarkoitettu jokaiselle asiakkaalle, joka sitä toivoo ja voisi siitä hyötyä. Puhelimitse annettava digituki edellyttää, että asiakkaalla on käytössään laite, jolla hän pääsee nettiin. Apua saa, vaikka ei olisi aiemmin asioinut verkossa. Puhelimessa tarjottavaa digitukea on esimerkiksi neuvonta liitteen lisäämiseksi sähköiseen hakemukseen ilman skanneria, puhelimen avulla.
Etätyön muodot: Kelan digituen painopiste on tällä hetkellä etänä tarjottavassa digituessa. Normaalitilanteessa digitukea on tarjolla myös palvelupisteissä, mutta koronatilanteen takia tuki on käytännön syistä pääosin puhelimitse annettavaa digitukea. Lisäksi asioinnin apuna toimii www.kela.fi- sivun Korona-chattirobotti, jolta asiakkaat voivat kysyä koronatilanteen vaikutuksista Kelan tukiin ja palveluun.
Vinkkejä Kelan sähköiseen asiointiin
Seuraa Kelaa sosiaalisessa mediassa
https://www.facebook.com/kelakerttu
https://www.instagram.com/kela_fpa/
https://www.youtube.com/user/Kelakanava
Me Itse ry:n live-lähetykset Facebookissa
Kohderyhmä: Sopii sellaisille, joilla on pääsy Facebookiin sekä tunnukset. Livelähetys toimii vertaistuen paikkana erityistä tukea tarvitseville henkilöille
Tukea: Osallistujat saavat jutella asioista ja käytännön vinkkejä muilta osallistujilta erilaiseen tekemiseen liittyen.
Etätuen muodot: tabletti, tietokone, älypuhelin ja riittävän nopea nettiyhteys sekä hyvää kuvaa lähettävä laite. Vertaisohjaajan perehdyttäminen etukäteen sekä tilanteiden käsittely myös jälkikäteen, työnohjaus.
Mukanetin etätuki
Kohderyhmä: Ikäihmiset
Tukea: Tietotekniikkakysymyksissä
Etätuen muodot: Puhelimitse, WhatsAppissa ääni- tai videopuheluna
Tukea on tarjolla: Mukanetin digituki on joulutauolla 14.12.2020 - 10.1.2021.
ma – pe klo 10:00 – 14:00 puhelimitse soittamalla puh. 03 222 5798 tai puh. 046 616 0672
ma – pe klo 10:00 – 14:00 myös WhatsAppissa ääni- tai videopuheluna puh. 050 323 3190 tai puh. 046 616 0672
Jos emme pysty heti vastaamaan, soitamme sinulle takaisin.
Linkki: Voit jättää yhteydenottopyynnön Mukanetin nettisivujen kautta
http://www.mukanetti.net/jasenasiat/palaute/
Näsinkulman Klubitalo
Kohderyhmä: Klubitalotoiminta sopii heille, joilla digitaidot ovat tutustumisasteella.
Tukea: Talon aukiolojen ja ryhmärajoitusten sallimissa puitteissa toteutetaan myös lähikuntoutusta. Jäsenyhteisön toimintaan pääsee mukaan maksutta ja matalalla kynnyksellä. Tutustumaan haluaville järjestetään myös fyysisesti viikoittain mahdollisuuksien mukaan Klubitalo-info.
Etätuen muodot: Toimintaa toteutetaan hybridinä, mm. EtäKlubi facebookissa ja suljetussa ryhmässä tai sähköpostitse jaetaan Teams-linkkejä erilaisiin ryhmiin.
Tukea on tarjolla: Klubitalo sijaitsee Tampereen ydinkeskustassa ja on auki henkilökunnan sekä jäsenten voimin pääosin klo 8 - 16. Kansainvälisessä klubitalomallissa suuressa osassa ovat vertaistuki ja osallisuuden vahvistaminen.
Linkit: Lisätietoa toiminnasta löytyy facebookista https://www.facebook.com/nasinkulma/, instagramista https://www.instagram.com/nasinkulman_klubitalo/, verkkosivuilta https://www.sopimusvuori.fi/nasinkulma/, puhelimitse 044 4554 810 tai sähköpostitse nasinkulman.klubitalo@sopoimusvuori.fi
PiDiKe-verkoston avunpyyntösähköposti
Digituen tarvitsijalle: PiDiKe-verkoston keskitetty avunpyyntösähköposti auttaa löytämään ratkaisuja digiongelmiin ja löytämään ongelmaasi sopivimman palvelun.
Digituen antajalle: Saat tätä kautta yhteyden digitukiverkostoon ja voit liittyä mukaan.
Etätuen muodot: Mikä tahansa laite, jolla voi lähettää sähköpostia
Tukea on tarjolla: Pirkanmaan digitukiverkostoon saat yhteyden lähettämällä sähköpostia osoitteeseen digituki@pirkanmaa.fi
Pirkanmaan TE-toimiston digituki
Kohderyhmä: Pirkanmaan TE-toimiston digituki on tarkoitettu kaikille ja kaikenikäisille asiakkaillemme sekä asiakkaiksi aikoville, jotka tarvitsevat työtä, koulutusta tai työnhaun tukipalveluita.
Tukea: Asiakkaat saavat tietoa, neuvontaa ja ohjausta kaikkiin TE-palveluihin sekä tukea verkkopalveluidemme käyttöön.
Etätuen muodot: puhelin, chat, sähköposti ja erilaiset etäyhteydet.
Tukea on tarjolla: TE-palveluiden puhelinpalvelut henkilöasiakkaalle sekä työnantaja- yritysasiakkaalle, koulutusneuvonta, uraohjaus, työttömyysturvaneuvonta palvelevat puhelimitse arkisin. Henkilöasiakkaan puhelinpalvelut ovat käytettävissä suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi. TE-puhelinpalveluiden yhteystiedot löytyvät osoitteesta https://www.te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/puhelinpalvelut/index.html. Chat palvelee arkisin Oma asiointi -palveluun kirjautumalla osoitteessa https://www.te-palvelut.fi/te/fi/index.html. Työnhaun ohjaajat antavat digitukea arkisin käyntiasioinnin yhteydessä Tampereella, puhelimitse ja etänä. Lisätiedot ohjaukseen osoitteesta https://toimistot.te-palvelut.fi/pirkanmaa/tyonhaunvalmennukset. Pirkanmaan TE-palveluiden yhteystiedot osoitteessa http://toimistot.te-palvelut.fi/pirkanmaa.
Lisätietoja: Työnhaun ohjausta on mahdollista saada myös yksilöohjauksena aikavarauksella https://toimistot.te-palvelut.fi/pirkanmaa/tyonhaunvalmennukset.
Suomen Kuurosokeat ry:n etätuki
Kohderyhmä: Kuulo-näkövammaisille etätukea tietokoneongelmiin.
Tukea: Yksilöllistä etäkoulutusta tietokoneen käytön harjoitteluun voidaan tehdä TeamViewer ohjelman avulla. Kouluttaja näkee oppilaan tietokoneen ja voi opastaa esim. puhelimella.
Etätuen muodot: Puhelimitse ja TeamViewer-ohjelmalla. Oppilas voi käyttää omaa tietokonetta ja omia apuvälineohjelmiaan.
Tukea on tarjolla: puh. 044 747 4440 / sähköpostilla: helpdesk@kuurosokeat.fi
Linkki: https://kuurosokeat.fi/palvelut/ict-palvelut/ict-tukipalvelut/
Tukipalveluita saadakseen on oltava jonkinasteinen kuulo ja näkövamma ja on ilmoitettava henkilötiedot asiakasrekisteriohjelmaan
(Asiakkaan henkilötiedot: henkilötunnus, nimi, yhteystiedot, kotikunta, omainen, edunvalvoja).
https://kuurosokeat.fi/suomen-kuurosokeat-ry/rekisteriselosteet/
Tietotorien etätuki
Tukea: Tampereen kaupunginkirjaston tietotorien henkilökunta opastaa digiasioissa myös puhelimen, sähköpostin ja etäyhteyksien avulla. Opastusta on saatavilla puhelimen, tabletin tai tietokoneen käyttöön. Opastusaiheena voi olla esimerkiksi laitteen asetukset ja peruskäyttö, netin käyttö tai nettipalvelut.
Etätuen muodot: Opastusta annetaan puhelimitse, sähköpostilla ja tarvittaessa erilaisten videopuhelusovellusten avulla. Windows 10 -käyttäjiä voidaan opastaa myös käyttöjärjestelmään sisäänrakennetun Pikaopastus-ohjelman avulla, jolloin opastaja saa etäyhteyden asiakkaan tietokoneeseen.
Tukea on tarjolla: Opastuksia järjestetään arkisin klo 8-16 välisenä aikana ajanvarauksella. Ajan voi varata puhelimitse tietotoreilta.
Hervannan tietotori
tietotori.hervanta@tampere.fi , puh. 040 800 7805
Lielahden tietotori
tietotori.lielahti@tampere.fi, puh. 040 553 4043
Sampolan tietotori
tietotori.sampola@tampere.fi, puh. 040 800 7816
Opastuksissa noudatetaan digituen eettistä ohjeistusta. Tutustuhan siihen ennen opastusta: https://dvv.fi/documents/2252790/10411362/VRK_Digituki_eettinen_ohjeisto_A4_FIN_digi.pdf/1a336fb1-17a3-3760-a2ce-95ba18398eba/VRK_Digituki_eettinen_ohjeisto_A4_FIN_digi.pdf
Tukialus-hankkeen etätuki (Tampere)
Kohderyhmä: Henkilöille, joilla on tarve asioida esimerkiksi Kelan tai sosiaalitoimen palveluissa, ja jotka kohtaavat haasteita tai eivät ole aikaisemmin käyttäneet sähköisiä palveluita itsenäisesti. Suunnattu mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiville täysi-ikäisille ja/tai asunnottomille. Palvelu on anonyymi.
Tukea: Esimerkiksi Kelan ja sosiaalitoimen verkkoasiointiin
Etätuen muodot: Puhelimitse (tavalliset puhelut ja viestit), Facebook, WhatsApp
Tukea on tarjolla: Meidät tavoittaa arkisin klo 10 – 18.
Facebook: Jemina Tukialus ja Tanja Tukialus (molemmat profiilit ovat julkisia)
Whatsapp/puhelut: Jemina puh. 050 502 2341, Tanja puh. 050 563 1990
Verkosta virtaa (valtakunnallinen)
Tukea: Verkosta virtaa -toiminta auttaa ehkäisemään ikääntyneiden syrjäytymistä yhteiskunnasta. Yli 65-vuotiaita henkilöitä, jotka eivät aikaisemmin ole käyttäneet tietokoneita, opastetaan tietokoneiden, tietoverkon ja sähköisten palvelujen käytössä. Opastajana toimii koulutettu vertaisopastaja, joka tekee opastuksen vapaaehtoistyönä.
Tukea on tarjolla: Jos haluat varata ajan etäopastukseen puhelimitse, ota yhteyttä Verkosta virtaa -järjestösuunnittelija Juha Viitaseen, 050 408 3376 arkisin klo 10-14 välillä. Alla olevasta linkistä näet etäopastusta antavat opastajamme. Voit ottaa heihin yhteyttä sähköpostilla ja sopia ajan opastukselle. Omalla asuinpaikkakunnallasi ei ole väliä, voit ottaa yhteyttä kehen opastajaan tahansa.
Linkki: https://www.verkostavirtaa.fi/opastuspaikat/
Vesilahden Digikahvila
Kohderyhmä: Seniorit
Tukea: Sovellusten ja laitteiden käyttöön ja opastusta laitehankintoihin
Etätuen muodot: yhteys riitta.digikahvila@gmail.com, lyhyt kuvaus tarvittavasta digituesta ja yhteystiedot, seniori ottaa yhteyttä
Tukea on tarjolla: tarvittaessa, yleisinä loma-aikoina rajoitetusti
Ylöjärven kirjaston digituki
Etätuen muoto: Puhelimitse
Tukea tarjolla: ma – pe klo 8 – 15 puhelimitse. Käytettävissä on myös lomake, jonka avulla voidaan täsmentää tilannetta. Asiakkaille on annettavissa digituen eettiset säännöt.
Linkki: https://www.ylojarvi.fi/kirjasto/