Kuinka kuvaan asiointikanavia Palvelutietovarantoon?

Mikä on asiointikanava Palvelutietovarannossa?

Asiointikanavan välityksellä asiakas saa palvelun käyttöönsä.

Yhdellä palvelulla voi olla useita asiointikanavia. Jokainen asiointikanava kuvataan Palvelutietovarantoon vain kerran ja kytketään kaikkiin sopiviin palveluihin.

Palvelutietovarannossa on viisi asiointikanavatyyppiä:

  • verkkoasiointi
  • verkkosivu
  • tulostettava lomake
  • puhelinasiointi
  • palvelupaikka.

Kerro asiointikanavan kuvauksessa

  • miten asiakas voi asioida kyseisessä asiointikanavassa ratkaistakseen tilanteensa ja täyttääkseen jonkin velvollisuutensa
  • mitä erityispiirteitä asiointikanavaan mahdollisesti liittyy (esim. sähköinen tunnistautuminen tai allekirjoitus).

Muista liittää jokainen asiointikanava vähintään yhteen palveluun.

Et voi kuvata toisen organisaation asiointikanavaa oman organisaatiosi nimissä. Voit kuitenkin liittää toisen kuvaaman kanavan omaan palveluusi.

Palveluhallinta-sivustolta löydät lisätietoa siitä, miten asiointikanavat tulee kuvata.

Jotta AuroraAI-verkko voisi hyödyntää tekemiäsi asiointikanavakuvauksia, anna niille PTV:ssä vähintään kaikki allaolevissa esimerkeissä listatut tiedot:

Verkkoasiointi

Kentän nimi Ohje sisällön kuvaamiseksi Esimerkki: Nettinappi (Oulun kaupunki)
Nimi Anna verkkoasioinnille selkeä, ymmärrettävä nimi. Kerro nimessä, minkätyyppinen verkkoasiointikanava on (esim. chat, ajanvaraus, tms.) Nettinappi
Tiivistelmä Kirjoita tiivistelmä verkkoasiointikanavan keskeisestä sisällöstä. NettiNappi on oululaisille alle 30-vuotiaille nuorille suunnattu tietosivusto, jossa voit myös kysyä neuvoa sinua askarruttaviin asioihin.
Kuvaus Kuvaa verkkoasiointikanava mahdollisimman selkeästi ja asiakkaan kannalta ymmärrettävästi. Kerro, mitä verkkoasiointi pitää sisällään ja miten se toimii. NettiNappi on oululaisille alle 30-vuotiaille nuorille suunnattu tietosivusto, jossa voit myös kysyä neuvoa sinua askarruttaviin asioihin julkisesti tai yksityisesti. Sivustolta saat luotettavaa ja ajantasaista tietoa, opastusta ja ohjausta elämän eri tilanteisiin.
Verkko-osoite Kirjoita verkkoasiointikanavan verkko-osoite. https://nettinappi.fi/
Vaatiiko verkkoasiointi sähköisen tunnistautumisen? Valitse, vaatiiko verkkoasiointi sähköisen tunnistautumisen. Ei
Kielet, joilla verkkoasiointi on käytettävissä Valitse listasta kielet, joilla verkkoasiointikanava on saatavissa. suomi
Alue, jolla verkkoasiointi on käytettävissä Valitse listasta alue, jolla verkkoasiointi on ensisijaisesti käytettävissä. Rajattu alue/Oulu

 

 

Verkkosivu

Kentän nimi Ohje sisällön kuvaamiseksi Esimerkki: Nuorten työpaja (Parkanon kaupunki)
Nimi Anna verkkosivulle selkeä, ymmärrettävä nimi. Kerro nimessä, minkätyyppinen verkkosivukanava on (esim. chat, Facebook tms.) Nuorten työpaja
Tiivistelmä Kirjoita tiivistelmä verkkosivun keskeisestä sisällöstä. Parkanon kaupungin Nuorten työpaja -toiminnan verkkosivu.
Kuvaus Kuvaa verkkosivun sisältö mahdollisimman selkeästi ja asiakkaan kannalta ymmärrettävästi. Kuvaa mistä asiasta verkkosivu tarjoaa lisätietoa ja miten sitä voi käyttää (erityisesti, jos kyseessä on esim. demo, chat tai etäpalvelu). Verkkosivulta löydät tietoa Parkanossa järjestettävästä Nuorten työpaja -toiminnasta.
Verkko-osoite Kirjoita verkkosivun verkko-osoite. https://www.parkano.fi/nuorten-tyopaja/
Kielet, joilla verkkoasiointi on käytettävissä Valitse listasta kielet, joilla verkkosivu on saatavissa. suomi
Alue, jolla verkkosivu käytettävissä Valitse listasta alue, jolla verkkosivu on ensisijaisesti käytettävissä. Rajattu alue/Kihniö, Parkano

 

 

Tulostettava lomake

Kentän nimi Ohje sisällön kuvaamiseksi Esimerkki: Nuorten NERO -toimintarahahakemus (Oulun kaupunki)
Nimi Anna tulostettavalle lomakkeelle selkeä, ymmärrettävä nimi. Nuorten NERO-toimintarahahakemus
Tiivistelmä Kirjoita tiivistelmä verkkoasiointikanavan keskeisestä sisällöstä. Hae lomakkeella toimintarahaa, joka on tarkoitettu Oulun nuorten projektien, tapahtumien ja erilaisten tilaisuuksien toteuttamiseen.
Kuvaus Kuvaa tulostettavan lomakkeen sisältö mahdollisimman selkeästi ja asiakkaan kannalta ymmärrettävästi. Kuvaa, minkä asian tällä lomakkeella voi hoitaa. Hae lomakkeella toimintarahaa, joka on tarkoitettu Oulun nuorten projektien, tapahtumien ja erilaisten tilaisuuksien toteuttamiseen.
Lomaketiedoston tiedostomuoto Valitse listasta lomaketiedoston tiedostomuoto. Lomaketunnus: PK_101
Verkko-osoite Kirjoita lomaketiedoston verkko-osoite. https://www.ouka.fi/documents/78453/13400651/Nuorten+NERO+toimintarahahakemus_12_2017.doc/e644c3f2-cc26-4a06-bf4f-493e22e2cb42
Kielet, joilla tulostettava lomake on käytettävissä Valitse listasta kielet, joilla tulostettava lomake on saatavissa. suomi
Alue, jossa puhelinasiointi on käytettävissä Valitse listasta alue, jolla tulostettaa lomake on ensisijaisesti käytettävissä. Rajattu alue/Oulu

 

Puhelinasiointi

Kentän nimi Ohje sisällön kuvaamiseksi Esimerkki: Nuorten palveluohjauksen puhelin (Oulun kaupunki)
Nimi Anna puhelinasiointikanavalle selkeä, ymmärrettävä nimi. Nuorten palveluohjauksen puhelin
Tiivistelmä Kirjoita tiivistelmä puhelinasiointikanavan keskeisestä sisällöstä. Kysy nuorten palveluihin liittyvistä asioista nuorten palveluohjauksesta ja/tai keskustele asioistasi.
Kuvaus Kuvaa puhelinasiointikanavan sisältö mahdollisimman selkeästi ja asiakkaan kannalta ymmärrettävästi. Kuvaa, mistä asiasta puhelinasiointikanava tarjoaa lisätietoa ja miten sitä voi käyttää. Kysy nuorten palveluihin liittyvistä asioista nuorten palveluohjauksesta ja/tai keskustele asioistasi.
Puhelinkanavan tyyppi Valitse listasta puhelinkanavan tyyppi (puhelu/tekstiviesti/fax) puhelu
Puhelinnumero Lisää puhelinkanavan puhelinnumero. +358 505992293
+358 447038225
Kielet, joilla puhelinasiointi on käytettävissä Valitse listasta kielet, joilla puhelinasiointikanava on käytettävissä. suomi
Alue, jossa puhelinasiointi on käytettävissä Valitse listasta alue, jolla  puhelinasiointikanava on ensisijaisesti käytettävissä. Rajattu alue/ Oulu
Palveluajat Syötä palveluajat, jolloin puhelinkanava on käytettävissä. Mape 9–16

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Palvelupaikka

Kentän nimi Ohje sisällön kuvaamiseksi Esimerkki: Byströmin Ohjaamo (Oulun kaupunki)
Nimi Anna palvelupaikalle selkeä, ymmärrettävä nimi.  Byströmin Ohjaamo
Tiivistelmä Kirjoita tiivistelmä palvelupaikan kuvauksesta. Tiivistelmä esitetään hakutuloksissa, ja se auttaa hakukoneita löytämään palvelupaikan. Alle 30-vuotiaiden nuorten tieto- ja neuvontapiste Byströmin Ohjaamo sijaitsee keskustassa.
Kuvaus Kuvaa palvelupaikka mahdollisimman selkeästi ja asiakkaan kannalta ymmärrettävästi. Kuvaa yleisesti, mitä asioita palvelupaikassa voi hoitaa.

Alle 30-vuotiaiden nuorten tieto- ja neuvontapiste Byströmin Ohjaamo sijaitsee keskustassa.

Byström-talossa on mm. peli- ja mediatila sekä nuorten kahvila Bysis.

Lähin bussipysäkki on Torikadulla kulman takana.

Kielet, joilla palvelupaikassa palvellaan Valitse listasta kielet, joilla palvelupaikassa palvellaan. suomi
Sijainnin tyyppi Voit antaa palvelupaikan käyntiosoitteen sijainnin joko kirjoittamalla Suomessa sijaitsevan katuosoitteen, palvelupaikan koordinaatit (Muu sijainti) tai ulkomaisen osoitteen. katuosoite
Sijainti Anna palvelupaikalle kadunnimi, osoitenumero ja postinumero.

Hallituskatu 5 A

90100 Oulu

Palveluajat Syötä palveluajat, jolloin palvelupaikka on avoinna. Mape 9–16

 

 

Päivitetty: 23.4.2021