Kuinka hakukonenäkyvyys toimii?

Juuso Kataja
13.8.2020 - 14:20
Kuva: iStock
Hakukoneet ja erityisesti Google, ovat melkoinen elinehto monen verkossa toimivan sivuston vierailijamäärien kannalta. Hakukoneet tuovat merkittävän määrän useimpien sivustojen kävijäliikenteestä ja mahdollistavat erityisesti entuudestaan uusien kävijöiden hankintaa. Kuinka hakukoneet oikein listaavat tuloksia ja kuinka omaa hakukonenäkyvyyttä voidaan parantaa?

Kuinka hakukoneet toimivat?

Alkuun on tärkeä ymmärtää hakukoneiden perusperiaate – hakukoneet pyrkivät aina tarjoamaan käyttäjälle mahdollisimman hyödyllisiä ja hänen hakuaan vastaavia sisältöjä. Juuri tämä periaate mahdollisti aikoinaan Googlen nousun hakukoneiden yksinvaltiaaksi. Google yksinkertaisesti onnistui tarjoamaan käyttäjille muita hakukoneita parempia hakutuloksia.

Googlen omaa liiketoimintaa on toki myydä mainostilaa hakutulosten yhteydessä, mutta mikäli hakutulokset eivät jatkossa palvelisi hyvin käyttäjiä, vaikuttaisi se myös heidän liiketoimintaansa välittömästi.

Google hyödyntää hakujen tulosten järjestelyyn eli pisteyttämiseen satoja erilaisia kriteerejä. Suurin osa näistä kriteereistä sekä niiden painotuksista ovat tarkkaan varjeltuja salaisuuksia, mutta Google myös pyrkii ohjeistamaan käyttäjiään parhaista käytännöistä omissa dokumentaatioissaan.

Kuinka hakukoneet löytävät sivuston sisältöineen?

Hakukoneet indeksoivat sivustoja eli lisäävät niitä omaan tietopankkiinsa, jonka kautta sivustoja tarjotaan käyttäjille. Tämä indeksointi tapahtuu hakukonerobottien avulla, jotka ryömivät jatkuvasti sivustoja läpi.

Mikäli hakukonerobottien toimintaa estetään tai ne eivät ole vielä löytäneet sivustoa, on suuri mahdollisuus, ettei sivusto löydy lainkaan hakukoneiden avulla.

Nopein tapa saada uusi sivusto näkymään Googlessa, on ilmoittaa siitä itse Googlelle lisäämällä sivusto ja sen sivukartta Googlen Search Console -työkaluun. Laajemman näkyvyyden saamiseksi, tulet tarvitsemaan myös linkkejä ulkoisilta sivustoilta omille sivuillesi.

Maksettu ja luontainen näkyvyys

Näkyvyys hakukoneissa voidaan jakaa karkeasti kahteen koriin: maksettuun sekä luontaiseen näkyvyyteen. Sivuston tavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan usein molempia.

Maksettu hakukonenäkyvyys

Googlen liiketoiminta perustuu mainostilan myyntiin. Useiden hakutulosten yhteydessä näytetäänkin siis ensin maksettuja mainoksia, ennen luontaisia hakukonetuloksia.

Mainoksien avulla voidaan siis tehostaa näkymistä toivotuilla hakusanoilla. Esimerkiksi uudet sivustot ovat alkuun riippuvaisempia maksullisesta näkyvyydestä, sillä ne eivät alkuun nouse kovinkaan korkealle luontaisissa hakutuloksissa.

Maksettujen mainosten järjestys ja hinnat perustuvat eräänlaiseen jatkuvaan huutokauppaan, jossa vaikutusta on sekä omalla hintatarjouksella että laatupisteillä. Näihin laatupisteisiin vaikuttavat sekä mainostilin hoito että kohdesivujen sisällöt.

Luontainen hakukonenäkyvyys

Luontaiseksi hakukonenäkyvyydeksi voidaan käytännössä laskea kaikki näkyvyys, josta ei erikseen makseta hakukoneelle.

Useita erilaisia hakutuloksia

Kannattaa myös huomioida, että Google tarjoaa monia erilaisia hakutuloksia. Monelle toimijalle on erittäin hyödyllistä saada esimerkiksi toimipaikkansa sijainti näkymään Googlen kartoissa.

Karttanäkymän lisäksi näkyvyyttä on mahdollista saavuttaa myös vaikkapa kuva-, video- tai äänihaun puolella. Google myös listaa useiden perinteisten hakukonetulosten yhteyteen myös snippettejä eli eräänlaisia nostoja, joiden se kokee vastaavan haun kyselyyn erityisen hyvin.

Kuinka luontaista hakukonenäkyvyyttä voidaan saavuttaa?

Hakukonenäkyvyyden kannalta on erittäin tärkeää tuottaa sellaista laadukasta sisältöä, jota myös haetaan aktiivisesti hakukoneesta. Usein ensimmäinen ja tärkein toimenpide onkin sellaisten sisältöaiheiden löytäminen omalta alalta, joilla on paljon luonnollisia hakuja. Tätä prosessia kutsutaan avainsana-analyysiksi ja verkon syövereistä löytyy useita erilaisia työkaluja, joilla on mahdollista tarkastella tiettyjen avainsanojen hakumääriä tai etsiä vastaavia hakutermejä.

Myös sivustojen tulee verkostoitua

Hakukonenäkyvyys vaatii usein myös linkkivoimaa, eli myös muut sivustot tulisi saada lisäämään omaan sivustoosi kohdistuvia linkkejä, jotka toimivat ikään kuin suositteluina Googlelle. Linkkejä voidaan saada esimerkiksi juuri laadukkaan sisällön avulla. Klassinen esimerkki olisi, että sivusto A kirjoittaa niin hyvän ohjeen aiheesta X, että bloggaaja B liittää linkin ohjeelle osaksi omaa sisältökirjoitustaan. Todellisuudessa linkkien saaminen edellyttää myös omien sisältöjen markkinointia ja ennen kaikkea verkostoitumista muiden sivustojen ylläpitäjien suuntaan.

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa tekemistä

Hakukonenäkyvyyden parantamisesta käytetään usein myös termiä hakukoneoptimointi ja tässä kirjoituksessa lienee hyvä myös avata hieman siitä, mitä hakukoneoptimointi on ja mitä se ei ole. Hakukoneoptimointi voi olla hyvin laaja paletti toimia, jotka tähtäävät näkyvyyden suotuiseen kehittämiseen, kuten esimerkiksi:

  • Sisällöntuotantoa
  • Sivuston käyttökokemuksen parantamista
  • Sivuston latausnopeuden parantamista
  • Ulkoisten ja sisäisten linkkien rakentamista

Hakukoneoptimointi on itsessään jatkuva prosessi, jossa sisällön tuotantoa sekä sivuston rakennetta parannetaan sekä tarkkaillaan analytiikassa jatkuvasti. Hakukoneoptimointi on siis ennen kaikkea jatkuvaa systemaattista tekemistä. Mikäli joku myy sinulle esimerkiksi valmiiksi hakukoneoptimoituja sivustoja, kannattaa olla varuillaan.

Kirjoittaja on sähköisen markkinoinnin ammattilainen ja kotimaisen hostingalan yrityksen Zonerin markkinointipäällikkö.

Kirjoittaja
Juuso Kataja
Markkinointipäällikkö, Zoner Oy

Kommentit

Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja