Kokeilutarina: Digikompassi-pelin kehittäminen, osa 1

Anni Leppänen Maria Vuorensola
20.9.2018 - 11:00
Tämä on meidän #kokeilutarina eli kertomus siitä, miten ministeriön ja viraston virkamiehet lähtivät pelillistämään strategiaprosessia. Syntyi Digikompassi-peli, joka rakennettiin kokeillen ja yhteiskehittäen kesällä 2018. Pelin tarkoituksena on antaa lähtölaukaus, “kompassisuunta”, siihen miten digitalisaatio valjastetaan tueksi kunnan tärkeisiin muutoksiin.

Strateginen työkalu kuntien digitalisaatiotyön tueksi?

Idea pelistä syntyi keväällä verkostotyöpajassa, jossa tarkastelimme yhdessä Digikuntakokeilun kuntien kanssa millainen on digitaalisen ajan kunta ja miten kunnan palveluja kehitetään tulevaisuudessa. Työpajassa nousi esille, että kunnat tarvitsevat strategisen suunnan hakemiseen tukea ja työkaluja. Syttyi ajatuskipinä: millainen olisi yhteiskehittämisen työkalu, jolla jokainen kunta voisi pohtia omaa digitalisaation mahdollistamaan uudistumista?

Kokeilut ja pelillistäminen vaati rohkeaa heittäytymistä

Meillä (virkamiehilläkin) on lupa kokeilla. Ja kesä on hyvä aika kokeilla jotain villimpääkin. Halusimme oppia pelillistämisestä ja siitä, miten strategiatyöhön voisi tuoda keveyttä, dialogisuutta, ja yhteiskehittämistä sekä monialaisia näkökulmia. Keväällä syntynyt kipinä lähti lentoon kokeilun muodossa kun päätimme tarkasti rajatulla aikataululla kokeilla, mitä ideasta syntyy. Lähdimme kokeiluun virkamiesvoimin. Kokeilun tuotos, Digikompassi-peli, julkaistiin syyskuun alussa.

“Maaliskuun työpajapurun yhteydessä Anni leikitteli jo peli-idealla. Innostuin ajatuksesta saman tien. Näin tämän mahdollisuutena kehittää omaa osaamistani ja jatkaa hyvää yhteistyötä, mutta samalla mahdollisuuden tukea kuntien digitalisaation edistämistyötä.” -Maria

Kokeilun käynnistäminen ja opit digiguruilta

Kokeilun alkuun haimme sparrausta kaupunkien digiguruilta: Ville Melonilta (ohjelmapäällikkö, Digitaalinen Helsinki) sekä Laura Virkiltä (palvelumuotoilija, Vantaan kaupungin tietohallinto). Koostimme sparrauksen opit ja ryhdyimme ideoimaan, millaisia osia pelissä voisi olla. Aluksi kartoitimme digistrategioiden ja digiohjelmien keskeiset osa-alueet. Meille oli tärkeää, että digitalisaatio valjastetaan asiakaslähtöisten palvelujen ja kunnan uudistumisen tueksi, ei teknologian itseisarvona.

“Marian kanssa oli hauska työskennellä, sillä osaamisemme täydentää kivasti toisiaan ja molemmat olivat valmiita heittäytymään, haastamaan ja rohkeasti ideoimaan uutta.” -Anni

Ensimmäinen prototyyppi ja kenttätestaus

Kun seuraavan kerran työstimme peliä, kesä oli pitkällä ja virkamiehet kesälomilla. Oli aika heittää ensimmäiset ajatukset konkreettiseen muotoon, ensimmäiseksi pelikokeiluksi, jota voitaisiin heti testata kuntien kanssa. Ensimmäinen peliprototyyppi syntyi päivässä. Se tehtiin tussilla paperille. Seuraavana päivänä olimme jo bussissa, nokka kohti Hollolaa. Parissa päivässä haastattelimme ja pelasimme peliprotoa kolmessa kunnassa.

Saimme Kärkölästä, Hollolasta ja Lempäälästä paljon ajatuksia, kehittämisehdotuksia ja ennen kaikkea rohkaisun kokeilun jatkamiseen. Viesti oli selvä: pelillistämisen avulla monimutkaiset asiat ovat helpommin käsiteltävissä.

Kokeilu jatkui yhteiskehittämisen ja pelillistämisen sprintissä

Saimme tiimiimme mukaan pelillistämisen asiantuntijan sekä visuaalisen suunnittelijan Anna-Kaisa Varjuksen sekä Henriikka Eloluodon ja Joonas Aitonurmen Suomidigistä ja Väestörekisterikeskuksesta. Alkoi yhteiskehittämisen sprintti, josta syntyi Digikompassi-peli. Sprintin alussa pureskelimme kunnista saadun palautteen ja olimme valmiita seuraavaan peli-iteraatioon. Haimme myös täysin uusia ajatuksia tutustumalla Anna-Kaisan johdattamana syvemmälle pelillistämiseen.

Kirjoittajat
A
Anni Leppänen

Kommentit

Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja