Digiopastus voi avata silmät

Tiina Etelämäki
1.12.2017 - 14:00
Sähköisten palveluiden lisääntyessä oleelliseksi kysymykseksi nousee kansalaisten valmiudet käyttää niitä. Ikäihmisistä löytyy suuri joukko ihmisiä, jotka eivät ole koskaan käyttäneet tietokoneita ja myös niitä, jotka arkailevat sähköistä asiointia. Seniorit tarvitsevat sekä rohkaisua ja motivointia että laitteiden ja palveluiden teknistä tukea.

Sähköisten palveluiden lisääntyessä oleelliseksi kysymykseksi nousee kansalaisten valmiudet käyttää niitä. Ikäihmisistä löytyy suuri joukko ihmisiä, jotka eivät ole koskaan käyttäneet tietokoneita ja myös niitä, jotka arkailevat sähköistä asiointia. Seniorit tarvitsevat sekä rohkaisua ja motivointia että laitteiden ja palveluiden teknistä tukea.

Ikäihmisten tietotekniikkayhdistys ENTER ry:n digiopastuksissa näkyvät voimakkaimmin erilaiset tekniset kysymykset, kuten mm. älypuhelinten asetukset, wifin käyttöönotto ja tietoturvakysymykset. Vahvasti mukana ovat myös sähköpostin lähettäminen sekä valokuvien siirtäminen eri laitteiden ja palveluiden välillä. Omakanta herättää kysymyksiä aina enemmän, ja verkkopankkikin puhuttaa.

Digiopastaminen on käytännössä hankalaa, jos opastamisen tueksi ei ole suunniteltu mitään demoympäristöä. Opastajat ovat usein vapaaehtoisia ihmisiä, jotka eivät voi toisen puolesta käyttää vahvaa tunnistautumista.

ENTER ry on toiminut jo 20 vuotta senioreiden tietotekniikkaopastajana. Sähköisten palvelujen lisääntyessä ei liene yllätys, että olemme havainneet tarpeen digituelle lisääntyneen jatkuvasti vuosien varrella. ENTERISSÄ uskomme vahvasti opastustarpeen jatkuvan myös seuraavina vuosikymmeninä.

Toivottavasti saamme houkuteltua tietotekniikan pariin aivan uusia käyttäjiä heidän huomatessaan tekniikan myönteisiä mahdollisuuksia henkilökohtaisessa elämässään.

Kirjoittaja
Tiina Etelämäki
toiminnanjohtaja, ENTER ry

Kommentit

Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja