Digi auttaa terveyden hoidossa, mutta ammattilaisilta se vaatii enemmän selkokielisyyttä

Vastaajia pyydettiin kyselytutkimuksessa kuvaamaan ammattilaisten merkintöjen lukemisen hyötyjä ja haasteita omin sanoin. Vastaajat olivat kiinnostuneita saamaan tietoa omasta terveydentilastaan ja -hoidosta helposti omassa rauhassa. Ammattilaisten merkintöjen koettiin auttavan muistamaan ja ymmärtämään paremmin, mitä käynnillä tehtiin ja millaisia ohjeita lääkäri tai hoitaja antoi. Osa vastaajista arvosti mahdollisuutta tarkistaa, että merkinnät vastaavat omaa käsitystä. Merkintöjen koettiin myös auttavan hoitosuunnitelman ja hoidon etenemisen seuraamisessa, seuraavaan käyntiin valmistautumisessa ja tarvittaessa lisätiedon etsimisessä. Parhaimmillaan Omakanta voi siis tukea kansalaisia oman terveyden hoitamisessa.
Suomen lain mukaan ammattilaisten merkintöjen tulisi olla selkeitä ja ymmärrettäviä, mutta kyselyn mukaan tämä ei näytä toteutuvan käytännössä. Yli 700 vastaajaa kuvasi tekstin lääketieteellisen kielen, lääkärilatinan ja lyhenteiden olevan vaikeita ymmärtää. Osa kuvasi myös, että merkinnät tulevat Omakantaan välillä pitkällä viiveellä. Pieni vähemmistö kertoi havainneensa merkinnöissä virheitä tai epätarkkuuksia, joita on vaikea korjata.
Tutustu kyselytutkimukseen Journal of Medical Internet Research -aikakausjulkaisun sivuilla.
Kommentit
Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja