Mistä ja miten saa tietoa asumisoikeudesta? ARA ja asumisoikeustoimijat asiakkaiden janoaman ohjeistuksen jäljillä Tähän saakka kunnat ovat vastanneet asumisoikeuden järjestysnumeroista ja hyväksyneet asumisoikeuden haltijat, mutta siihen on tulossa iso muutos. Pitkään tekeillä ollut uusi asumisoikeuslaki...
Porvoon kaupunki haki apua palvelumuotoilusta Suomi.fi-valtuuksien hallintamallin luomisessa Palvelumuotoilun keinoin pääsimme tehokkaasti yhteisymmärrykseen siitä, mitä voimme kaupunkina tehdä asiointivaltuuksien hallintamallin luomiseksi. Palvelumuotoilun avulla osittain monimutkainenkin...
Ihmiskeskeisyys ja elämäntapahtumat palveluiden keskiöön – Läheisen kuolema Läheisen kuoleman kohdatessa, surun lisäksi omaisella on huolehdittavana paljon erilaisia asioita kuolemaan liittyen. Surun keskellä asioiden selvittäminen vaatii paljon voimavaroja. Mitä kaikkea...
Hyötyjohtaminen palveluinnovaatioiden edistämiseksi Epäonnistuneet palvelut ja palveluhäiriöt saavat yhä enemmän julkista huomiota muun muassa sosiaalisen median kautta. Palveluinnovaatioita tarvitaan vaikuttavien ja yhdenvertaisten palvelujen...
Ihmiskeskeisiä digitaalisia palveluita yli organisaatiosiilojen Ihmisen tärkeissä elämäntilanteissa (syntymä, avioliitto, kuolema) tarvittavien digitaalisten palveluiden kehittäminen vaatii yhteistyötä ja jopa radikaaleja palveluinnovaatioita. Jotta...
Ruokavirasto kehittää tiedon löydettävyyttä - voiko elintarvikevalvoja eksyä ekstranettiin? Ruokaviraston Eksyksissä ekstranetissä -projektissa kehitetään viranomaisten väliseen tiedonvaihtoon käytettävää Pikantti-ekstranettiä käyttäjiä kuunnellen. Ruokaviraston, aluehallintovirastojen ja...
Kuinka asiakasymmärryksestä ideoidaan ratkaisuja? Vinkkejä Asiantuntijatuen projekteilta Kehitysprojektin ideointivaiheessa korostuu yhteisymmärrys ja luovuus. Mutta ennen kun ideointia voi aloittaa, pitää ymmärtää millaista haastetta ollaan ratkaisemassa.
Konkretiaa asiakasymmärryksessä - yllättäviä oivalluksia Asiantuntijatuen aamukahveilta Kun tulevaisuuden palveluista halutaan asiakaskeskeisiä, valitaan ihmislähtöinen kehittämistapa. Tällöin puhutaan myös asiakasymmärryksestä ja osallistamisesta, mutta välillä jää pimentoon, mitä nämä...
Aitoon yhteiskehittämiseen on vielä matkaa Kolme kuukautta kestäneessä asiantuntijatuen pilottiprojektissa pureuduttiin tilanteisiin, joissa on tarpeen asioida toisen henkilön tai organisaation puolesta.
Sääntöjä, tapahtumia ja kolmiulotteisia malleja - MiniSuomi syksyllä 2021 MiniSuomessa tutkitaan parhaillaan koneellisesti toimeenpantavaa lainsäädäntöä, rakennusten ja kaavakohteitten tietoja sekä kuolintapahtuman tiedoksiantoa ja siihen reagointia.
Esitäytetyn perukirjan palaset paikoillaan Läheisen kuolema -verkostoon liittyvässä MiniSuomi -teknisessä kokeilukehittämisessä on tuotettu ensimmäinen demo-luonnos esitäytetystä perukirjasta, joka hakee tarvittavat henkilö- ja...
Lupa kokeilla – Janakkala kehitti apuvälineen osallistamiseen Janakkalan kunta hyppäsi aikanaan mukaan valtiovarainministeriön digikuntakokeiluun ajatuksena kehittää toimintatapoja ja välineitä kuntalaisten osallistamiseen.