Aluehallintoviraston digihaaste - mistä käyttäjät lupajärjestelmään? Vesi- ja ympäristölupaa pystyy hakemaan sähköisen asiointipalvelun kautta. Vaikka sähköinen palvelu on ollut käytössä, suurena haasteena on palvelun alhainen käyttöaste.
Ihmiskeskeisyys ja elämäntapahtumat palveluiden keskiöön – Läheisen kuolema Läheisen kuoleman kohdatessa, surun lisäksi omaisella on huolehdittavana paljon erilaisia asioita kuolemaan liittyen. Surun keskellä asioiden selvittäminen vaatii paljon voimavaroja. Mitä kaikkea...
Ihmiskeskeisiä digitaalisia palveluita yli organisaatiosiilojen Ihmisen tärkeissä elämäntilanteissa (syntymä, avioliitto, kuolema) tarvittavien digitaalisten palveluiden kehittäminen vaatii yhteistyötä ja jopa radikaaleja palveluinnovaatioita. Jotta...
Mitä jos kunta ei halua lähteä mukaan digitalisaatioon? Onko digitalisaatio valinta. Voiko esimerkiksi kunta päättää, että se ei lähde digikelkkaan, vai tulisiko valinta olla kuntalaisten?
Konkretiaa asiakasymmärryksessä - yllättäviä oivalluksia Asiantuntijatuen aamukahveilta Kun tulevaisuuden palveluista halutaan asiakaskeskeisiä, valitaan ihmislähtöinen kehittämistapa. Tällöin puhutaan myös asiakasymmärryksestä ja osallistamisesta, mutta välillä jää pimentoon, mitä nämä...
Aitoon yhteiskehittämiseen on vielä matkaa Kolme kuukautta kestäneessä asiantuntijatuen pilottiprojektissa pureuduttiin tilanteisiin, joissa on tarpeen asioida toisen henkilön tai organisaation puolesta.
Tieto on tulevaisuuden osallistavan digiyhteiskunnan perusta Mitä tarvitaan, jotta myös tulevaisuuden kuntien asukkaat voisivat olla osallistuvia digikansalaisia? Digital Citizens on käsite, jolla kuvataan ihmisten kokemuksia internetistä sekä sen käyttöä...
Kymenlaakson pilotin keskiössä ovat yrittäjille suunnatut palvelut Yrittäjät ovat kaupungeille tärkeitä, sillä ne tuottavat elinvoimaa, palveluita, työpaikkoja sekä ennen kaikkea luovat alueelle kasvumahdollisuuksia. Kymenlaaksossa löydettiin helposti yksimielisyys...
Empatia ja asiakasymmärrys muutoksen ajurina Oikeusrekisterikeskuksessa Pilotin tavoitteena oli luoda yhteistä ymmärrystä koko hallinnonalan asiakaskokemuksesta sekä luoda Oikeusministeriön hallinnonalalle yhteinen, helppo ja joustava asiakaskeskeisen kehittämisen malli...
Ruokavirasto kehittää palveluja yhdessä viljelijöiden ja kumppaneiden kanssa Ruokaviraston Sujuvaa asiointia pellon laidalla –projektin tavoitteena on ymmärtää luomurehuviljelijöiden arkea ja asiointipalvelujen nykytilaa sekä kehittämistarpeita.
Sääntöjä, tapahtumia ja kolmiulotteisia malleja - MiniSuomi syksyllä 2021 MiniSuomessa tutkitaan parhaillaan koneellisesti toimeenpantavaa lainsäädäntöä, rakennusten ja kaavakohteitten tietoja sekä kuolintapahtuman tiedoksiantoa ja siihen reagointia.
15. ja 21.6.2021: Perukirjan tietosisältö perintöverotuksen näkökulmasta Läheisen kuolema -verkosto järjestää yhteistyössä Verohallinnon kanssa kaksi esittelytilaisuutta, jossa käydään havainnollisen lomake-esimerkin avulla läpi perintöverotuksen tietotarpeita. Tilaisuuden...
Esitäytetyn perukirjan palaset paikoillaan Läheisen kuolema -verkostoon liittyvässä MiniSuomi -teknisessä kokeilukehittämisessä on tuotettu ensimmäinen demo-luonnos esitäytetystä perukirjasta, joka hakee tarvittavat henkilö- ja...
Digitalisaation suunnannäyttäjät digiohjelmaa rakentamassa Digitalisaation suunnannäyttäjät kokoontuivat 6.9.2019 Wanhaan Satamaan Helsingissä. Teema ”Minkälaisen digitalisaation edistämisen ohjelman haluamme yhdessä rakentaa?” keräsi iltapäivällä 60...