"Haemme ratkaisua, jolla asiakkaan olisi mahdollisimman helppo asioida" - uusi tullauspalvelu tulossa käyttöön 2020

Naisen kädessä on älypuhelin, jonka näytöllä on auki tullauspalvelusovellus.
Tullissa on kehitetty uutta henkilöasiakkaille tarkoitettua tullauspalvelua syksystä 2018 saakka. Keskeistä uuden palvelun kehittämisessä on ollut asiakkaiden kuuntelu ja kokonaisprosessin ymmärtäminen, johon kuuluvat esimerkiksi lähetyksiä kuljettavat kuriiriliikkeet.

– Minusta erityisen hienoa palvelun kehittämisessä on ollut se, miten pelkästään omassa organisaatiossamme sisäisesti nähdään tärkeäksi se, että uudesta palvelusta tehdään asiakkaan edun mukainen. Haemme ratkaisua, jonka avulla asiakkaan olisi mahdollisimman helppoa asioida, tulliylitarkastaja Nadja Painokallio sanoo.

Uuden palvelun tavoitteena on helpottaa EU:n ulkopuolelta tulevien ostosten tullausta. Julkaisun jälkeen palvelu tulee korvaamaan nykyisen henkilöasiakkaille tarkoitetun tullauspalvelun, joka on ollut käytössä jo vuosia. Vaikka nykyinenkin palvelu on sähköinen, ei se vastaa nykypäivän vaatimuksia esimerkiksi mobiilikäytön osalta.

Uuden palvelun myötä Painokallio uskoo, että Tulli nousee palvelevaksi viranomaiseksi, ei ainoastaan palvelua tarjoavaksi.

– Uutta palvelua kehittäessämme olemme kuunnelleet kaikkea sitä palautetta, jota nykyisestä palvelusta on kertynyt. Olemme käyneet prototyypin kanssa messuilla, pyytäneet kommentteja siihen testausta varten perustetussa Facebook-ryhmässä, testauttaneet sitä eri asiakasryhmien käyttäjillä ja asiakkaita neuvovilla asiakaspalvelijoilla, Painokallio listaa.

Uudessa palvelussa myös saavutettavuuteen kiinnitetään tarkkaa huomiota.

– Olemme tarkkoja kognitiivisen saavutettavuuden kanssa erityisesti siksi, että asia on monimutkainen. Palvelun tulisi olla sellainen, että illalla perunoiden kiehuessa kattilassa ymmärrät yhdellä lukemisella mistä on kyse.
 

Tullausmäärät kasvavat vuosi vuodelta

Painokallion mukaan tullausmäärät ovat jatkuvassa kasvussa. Esimerkiksi vuonna 2018 tullauksia teki 188 000 yksityishenkilöä. Monet tilasivat ulkomailta tavaroita useampaan kertaan vuoden aikana, joten tilausmäärät ovat käyttäjämääriä suuremmat. Tyypillinen ulkomailta tilattu paketti sisältää vaatteita, elektroniikkaa, kometiikkaa, lisäravinteita ja esimerkiksi autojen varaosia.

– Julkaisimme viime kesänä tullilaskurin, joka tehtiin helpottamaan ostosten tullimaksun, arvonlisäveron ja ostosten kokonaishinnan määrän arviointia. Saimme laskurista paljon hyvää palautetta ja laskurin periaatteet on nyt siirretty uuteen tullauspalveluun, Painokallio kertoo.

Verkko-ostosten suosion lisääntymisen lisäksi odotettavissa on myös lakimuutoksen kautta merkittävää kasvua tullausmääriin. Valmisteilla on laki, joka voimaantullessaan vuoden 2021 alusta alkaen poistaa nykyisen 22 euron arvonlisänverorajan ulkomailta tilattavista ostoksista.

– Tällä hetkellä noin 14 miljoonaa postilähetystä kulkee tuon rajan alla, eli jatkossa nekin tullattaisiin. Määrä kuitenkin tulee todennäköisesti laskemaan, Painokallio arvelee.

Vain yksi osa prosessia

Painokallion mukaan tullauspalvelun kehittämisessä on mietitty kokonaisprosessia tarkkaan asiakkaan näkökulmasta.

– Olemme ymmärtäneet, että olemme vain yksi osa asiakkaan prosessissa.

Uusi tullauspalvelu hyödyntää tunnistautuneen asiakkaan tietoja ja esimerkiksi kuriiripalvelun välittämiä tietoja. Prosessi tulee olemaan sujuva esimerkiksi Postin ja kuljetusyritysten kanssa, joten hyötyjiä ovat Tullin ja asiakkaiden lisäksi myös kuljetusyritykset.

– Esimerkiksi kun asiakas on maksanut, lähettyy vapautussanoma eteenpäin automaattisesti. Haluamme olla varmoja siitä, että ainakaan meidän takiamme tilatut tavarat eivät odottele turhaan varastoissa.

Tutustu tullilaskuriin (tulli.fi)

Selvitä tullimaksu ja arvonlisävero ennen kuin tilaat netistä. Tullilaskuri opastaa, mitä sinun pitää tehdä, kun tullaat tilaamasi tavarat. Kesällä 2018 julkaistua tullilaskuria on hyödynnetty myös uuden tullauspalvelun kehittämisessä.

Kommentit

Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja